Hemma igen

Ja, nu är jag hemma efter en helt underbar vecka. Jag har hunnit med massor på dessa sju dagar. Känns som att jag varit borta längre än en vecka. Jag har haft det otroligt bra. Som jag sa - helt underbart! Har varit så trevligt att träffa mina kära tjejer, se mer av vårat vackra land och Danmark, njuta av sol och fint väder och bara turista.

Så här såg resan ut:
Skellefteå - Svartvik (kort stopp) - Avesta (kort stopp) - Hasselfors - Laxå (kort stopp) - Göteborg - Hallandsåsen (kort stopp) - Helsingör - Köpenhamn - Göteborg - Örebro - Arlanda - Skellefteå

Började alltså med att jag och Sofie på måndagen körde genom landet och ner till henne i Hasselfors. Där tog vi två långpromenader, den ena på kvällen när vi kom fram och den andra på morgonen före jag skulle åka. Det är riktigt fint där de bor ute på landet. Fina promenadvägar, mysig skog, stora åkrar, kor överallt och en massa fina växter och fjärilar.

På tisdagen tog jag tåget från Laxå och ner till Göteborg där Erika mötte upp mig. Vi åkte ut till majorna och åt på en Hare Krishna-restaurang där man fick sitta på golvet vid låga bord. Efter det åkte vi hem till henne, lämnade mina grejer, bytte kläder och for till Slottskogen och gick på atma yoga i parken. Riktigt härligt!
När vi yogat klart och kände oss alldeles harmoniska och sköna i kroppen så gick vi vidare till en indisk restaurang och åt två vegetariska rätter, båda väldigt goda. Riktigt trevligt.
Vi avslutade kvällen med att gå nästan hela vägen hem till Erika på Hisingen. Vackert var det när vi gick över bron.

På onsdagen så steg vi upp hyffsat tidigt, åt en omelett (supergod) och tog Joy, Erikas bil, och Napoleon (Dynamite) med oss på en liten road trip. Denna gång till Danmark. Vi tog färjan över från Helsingborg till Helsingör. Vi stannade en stund i Helsingör och strosade på gatorna och åt lunch. Det var verkligen en supermysig stad och jag skulle kunna tänka mig att bo där. Jättegulliga gamla hus och bara superfint.
Efter våran något sena lunch så begav vi oss vidare till Köpenhamn och hittade till slut ett vandrarhem till hyffsat pris med parkering (väldigt dyrt att parkera inne i köpenhamn). Vi snyggade till oss lite och begav oss in till centrum med metron för att hitta någonstans att äta. Det var sent och många hade börjat stänga köket, men till slut så hittade vi ett mexikanskt ställe som fortfarande serverade mat. Inte den bästa maten, men man blev iaf människa igen.
Fortsatte vidare till en pub och testade både deras egenhändigt brygda veteöl och deras irish coffee (erika tog en mojito). Sen var vi på väg hemåt och skulle fråga två danskar åt vilket håll vi skulle gå, men slutade med att vi hängde med dom till en annan pub där vi även träffade några tjejer från island bl a. En väldigt trevlig kväll där alla vi träffade var supertrevliga! Vi kom hem SENT till vandrarhemmet och hann inte sova mer än lite drygt två timmar innan det var dags att packa ihop sakerna och checka ut.

Torsdagen spenderades framför allt med att GÅ. Vi promenerade från kl 10-19. I gassande solsken. Efter två timmars sömn. Det ni! Skulle ha varit intressant att se hur långt vi verkligen gick, men några mil blev det nog.
Började med att åka ut till Christianshavn och besöka Christiania (och nej, vi köpte inget hasch) tillsammans med många andra turister. Vi åt lunch där, ekologisk och vegetarisk och helt ok. Träffade en norsk tjej som vi pratade med som var riktigt trevlig hon också. Frågade för övrigt en övervintrad hippie om vägen dit. Han var trevlig, men flummig...
Vidare därifrån så gick vi omkring lite vid vattnet där det var jättefina gamla hus och sen över mot centrum igen där vi påbörjade våran vandring mot lilla havsfruen. Stannade till vid Nyhavn och åt lite ekologisk glass. Jättegod!
Det tog sin tid att gå hela vägen till havsfruen, men henne ville vi ju ändå se. Efter det in till stan, mera mat (den här gången både god och prisvärd) och sen tillbaka till Amager för att hämta bilen och påbörja resan hem mot Sverige igen.
Efter två timmars sömn och nio timmars promenad i solen så var vi minst sagt trötta. Detta märktes inte minst när vi skulle köra bil då förmågan att läsa skyltar helt försvann. Råkade köra fel och hamnade nästan i Roskilde ett tag. Men det löste sig och vi tog oss faktiskt hela vägen hem. Erika körde nästan hela vägen på den svenska sidan. Det riktigt häfiga var att vi höll jämn takt med solnedgången hela vägen och fick ha rosa himmel i flera timmar!

På fredagen så tog jag tåget till Örebro för att hälsa på me Julie. Fanns bara första klass-biljetter kvar så jag pröjsade lite extra, men fick ändå sitta och toksvettas i det varma tåget. Säkert 40 grader där inne! Jobbigt.
Kom iaf fram och sen åt vi en supergod sallad ute på hennes balkong tillsammans med Jocke. Trevligt trevligt!

Lördag var det varmast i hela landet i Örebro (eller var det söndag som var varmast?) med sina 32 grader. Vi började med att shoppa lite, sen pressade vi en stund i en park, åkte hem till henne o Jocke, grillade till middag (supergott) och sen gick vi upp på balkongen och drack drinkar. Superhärligt! Drog vidare in till stan och gick på Claras där vi dansade och drack nån fler drink. Very very najs! Hade superkul. Och sen när vi skulle hem så cyklade vi i bara klänningar och inga koftor. Utlandsvärme!

Söndag så sov vi lite länge, sen gick vi ut i parken bakom J o J's hus. Det var nog nu det var som varmast... riktigt svettigt, men vi hann inte ligga så länge innan det rullade in ett åskoväder som hette duga! Stora, tunga droppar kom ner från skyn och vi skyndade oss att ta bussen till Mariebergs köpcentrum där vi spenderade två timmar med att shoppa i stället. Fler bra saker handlade vi där. Hem igen, pizza och sen i väg på bio där vi såg Mamma Mia. Superduperbra film! Vi hann även med att cykla runt slottet och lite annan örebro-sightseeing. Trevligt!

Måndag igen då... en vecka har redan gått! Och nu är jag hemma igen. Tog bussen från Örebro till Arlanda och flög hem med Skyways.
Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska våga räkna ut vad denna resa kostade mig. Men det var värt pengarna! Har haft det helt underbart (sagt för tredje gången i detta inlägg). Tack Sofie, Erika och Julia!!!

Börja med att läsa det här ni som orkar så kommer det bildbevis senare! ;)
Pussar o kramar, Pia

Kommentarer
Postat av: Lisa

Vilken toppenvecka du haft, att hinna med massor av härliga aktiviteter sammtidigt som du hunnit njuta av det fina vädret, nice..

Postat av: Mamsen

Så härligt, underbart du verkar ha haft det.

2008-07-29 @ 13:55:05
Postat av: Erika

Ja det var jättemysigt! En helt underbar resa. Och Joy (och vi) kom hem helskinad(e) trots lite sömn. Några dagar senare lyckades jag dock med konststycket att skrapa upp en jätterepa (på väg in i garaget) på höger framdörr på Joy. Jobbigt! Såhär tillbaka på jobbkontoret så känns ju vår danmarkstur som en av semesterns höjdpunkter. Så himla roligt hade vi och allt bara flöt på. Jag gillar att vi va så spontana och bara gjorde det vi kände för!

2008-07-29 @ 14:42:34
Postat av: Julia

Tack för en underbar helg!! Fick en liten tår i ögat när du åkt.. Tur jag kommer hem snart! :D Puss darling!

2008-07-29 @ 19:54:08
Postat av: Pernilla

Så otroligt roligt att "göra" Sverige och lite Danmark med för den delen. Ser fram emot bilder =)

2008-07-29 @ 22:31:57
Postat av: maya

Skönt att ha dig hemma igen! :)

2008-07-30 @ 22:11:44
URL: http://mayan.blogg.se/

Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback