Sammanfattning av Kayseri

Hej!

Nu är jag tillbaka i Sverige och har snart tänkt börja om att blogga flitigt här igen.
Nu har jag precis skrivit ett avslutande inlägg på resdagboken, så nu är det klart med att skriva där. Klistrar in det här. Vi hörs o ses på bloggen snart igen!
/Pia


Hej!

Ja, så är jag nu helt plöstligt hemma efter en väldigt intensiv vecka i Kayseri, Turkiet. Jag hade nog trott att jag skulle hinna skriva mer medans jag var där, speciellt som jag hade med mig min laptop och det fanns trådlöst på hotellet. Men det visade sig att man knappt skulle ha tid att sova.


Det var kurs mellan 9.30-19.30 varje dag. Med kafferast och lunch. Sedan direkt efter det så åt vi middag och efter middagen var det alltid någon aktivitet inplanerad, som t ex...


TRADITIONAL KAYSERI EVENING
Den kvällen så kom folkdansare på besök och visade upp sig. De var riktigt duktiga och det var kul att se.

Det var även live musik med traditionella instrument och låtar.

Vi fick även se ett iscensatt traditionellt turkiskt bröllop, där JAG fick spela bruden! :)


Jag "gifte" mig med Yunus, en av tränarna. Det var riktigt spännande faktiskt! De släckte ner i rummet och sen så blev jag eskorterad av ett helt gäng turkiska flickor (från folkdans-teamet) till en stol. Vi gjorde typ "dubbla prances" (för er som vet vad det är) och det kändes iaf som att jag hakade på bra. Jag kunde ju inte direkt se vad de andra gjorde.

Sen fick jag sitta på en stol och de hade en bricka med ljus och henna som de förde över mitt huvud och dansade omkring med. En gammal dam knäböjde vid mig och la en klick henna i handen, knöt ihop den och lindade sedan in den i en sjal.


Yunus blev bl a rakad inför alla. Jag såg inte allt som hände honom eftersom han satt vid sidan om mig.

Efter det så fick brudparet starta dansen. Och jag dansade på turkiskt vis. Tur att jag hade hunnit studera dom lite tidigare under veckan! :D
Det var riktigt roligt.


INTERCULTURAL EVENING
Det här var kvällen då vi fick presentera våra olika länder samt bjuda varandra på mat och dryck. Jag hade gjort renklämma med tunnbröd samt skurit upp bitar av västerbottensost. Båda delarna var väldigt uppskattat och populärt. Go Västerbotten! :D

Det var kul att se vad de andra hade att visa och att smaka på massa olika mat/godis/snacks.

Kvällen slutade med att många drack mycket sprit. Men inte jag. Jag gillar inte att dricka ren sprit :P
Det var en trevlig kväll ändå och det var inga skandaler. :)




Som sagt ett fullt schema både på dagtid och kvällstid, men vi fick lite fritid också. Kanske inte så mycket som vi velat, men litegrann.


Bästa dagen var när vi gick på hamam. Jag, Kristina och Dalia gick tillsammans på kvinnornas hamam. Mindougas, Viktor, Miguel och Yunus gick på herrarnas. Det var riktigt härligt! Först så satt vi inne i bastun, det var uppvärmda stenbänkar och typ som ångbastu. Efter det så blev vi skrubbade riktigt ordentligt - kese. Och efter det massagen. Oj, så mjuka och lena vi var efter det! Och rena. Såå skönt.


De flesta valde att gå och shoppa då, men jag är väldigt glad att jag gick på hamam i stället. :)


Vi har även hunnit med sightseeing och museum. Jag tyckte att alla gamla byggnader från ottomanska rikets tid var riktigt häftiga och fascinerande. Tänk att det finns kvar så gamla moskéer, slott, klocktorn osv!


Sammanfattningsvis kan jag säga att hela veckan har varit helt underbar! Jag träffade så många fina människor från flera olika länder. Människor som var villiga att dela med sig av sina erfarenheter, om sina kulturer och om sina egna personliga tankar och ställningstaganden. Människor som gillar människor. Precis som jag. Vänner på en vecka!

Tack allihop för en underbar vecka!

/Pia


Kommentarer
Postat av: Julia

Gumman, lät som att det var helt underbart;) Go Västerbotten, hihi! Jag gillar dig coh vill gärna fortsätta vara din vän fast du skaffar nya;) Puss


Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback