DC

Hej!

Oj, hur ska jag lyckas sammanfatta DC-resan så att ni orkar läsa om den? Ska göra mitt bästa för att hålla mig kort.

Vi åkta med buss från Chinatown NY till Chinatown DC. Resan tog ca 4,5 h och gick fint. Inte så sköna säten dock, så min sömn blev lite störd av att jag vaknade hela tiden av benvärk. Men vi kom fram och började vår promenad mot hotellet. Lämnade våra väskor där och gick ut på stan för att köpa biljetter till Hop-on Hop-off sightseeing-bussarna.

Hoppade på en buss och satt uppe på övre våningen och spanade ut över Washington DC. Mitt intryck av denna stad: Grön med många träd, buskar osv. Inte så höga byggnader (tydligen får inga byggnader var högre än gatan de står på är lång). Breda gator. MÅNGA monument. Många kända byggnader. Väldigt patriotiskt och amerikanskt. Men vad hade jag väntat mig egentligen?

Vi åkte bl a förbi National Cathedral som var väldigt vacker.


Vi åkte genom Georgetown som var mysigt med gamla hus och tydligen ett dyrt område att bo i. Passerade Embassy Road med massor av ambassader. Såg både Norge och Finland, men inte Sverige. Huset mellan N och F var Vatikanens. Jag tycker nog att det borde ha varit Sverige i stället! :D


Första stoppet där vi hoppade av var på Arlington Cemetery. Där ligger det en massa soldater och veteraner begravda. Där finns även John F Kennedys grav och the eternal Flame, som vi besökte.


Medans vi var där kom det utlovade regnet. Och det öste på rejält. Najs! Då var vi blöta också. Men vi åkte glatt vidare uppe på bussen. Nästa stopp blev Lincoln center, via Koreans war veteran memorial och Reflection Pond till Washington Monument. En hel hög saker att skåda på en och samma gång! Och en bra bit att gå faktiskt även om det inte var så långt mellan varje. Vi var iaf helt dödströtta efter detta och våra fötter ville inte gå många steg till. Middag och tillbaka till hotellet blev det för oss. Tidigkväll och skön sömn i vår stora säng.



Fler bilder från alla sevärdheter och fortsättningen på våran resa får ni höra imorgon!
För nu är det dags för mig att sova. Mary ska åka hem mitt i natten, vid halvtre, och jag ska upp imorgon och börja lärarträningen med Lynn!! Så spännande. Såg henne på skolan idag och blev lite pirrig i magen. Så roligt, nervöst, kul och lärorikt det ska bli! :)

Om ni är duktiga på att lämna kommentarer så ska jag vara duktig och blogga... ;) hihi

Förresten!
Vet ni vad som väntade på mig när jag kom hem från DC? Ett brevpaket med två st böcker i från min mamma. TACK SÅ MYCKET! Vill gärna börja läsa på en gång, men nu har jag ju hunnit börja på en ny här... en trilogi... som verkar bli rätt bra. Såg att det tog ca nio dagar för brevet att komma fram. Dom är inte snabba här! :P
Tack igen, mami!

kramar, Pia

Kommentarer
Postat av: mamma

Så roligt att du fått post! Tror att båda böckerna är väldigt bra. Va kul att Mary kom och hälsade på. Ni verkar ha haft en väldigt trevlig vecka. Både i NYC och DC! Kramar

2009-05-31 @ 11:07:40
Postat av: Maya

Så kul ni verkar ha haft. Tur att Mary ville följa dig dit, då det inte blev att jag kunde. :(

Verkar som det är väldigt vackert där. Men.. ingen bild på Vita huset? Eller kommer det sen kanske? (kom just på att du inte bloggat klart om det där)



Spännande att kursen äntligen börjar. Skriv sen om hur det gick. :)



Idag åker jag till Västerås. Vad gör man inte för att få sig en puss :)

Postat av: Julia

Hej darling!

Har varit lite dålig på att läst, festat hela helgen, mkt trevligt!! ;D (Dock inte för min andra halva som ligger i sängen med en blöt kall handduk över ansiktet..) Ni verkar haft edt otroligt kul! Roligt med bilder! Hoppas också på en bild av Vita Huset=) Idag (i helgen) är det toppenväder här, men jag har mest varit inne..bakishelg.. Puss

2009-05-31 @ 17:53:39
URL: http://jooleeah.blogg.se/

Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback