Motvillig uppdatering

Hej!

Just nu känns det egentligen inte alls så lockande att uppdatera, men jag tror det börjar bli dags. Och jag borde ju verkligen uppdatera före imorgonkväll!

Fredag:
Jättevarmt ute. 30 grader redan när jag vaknade. Jag vet inte hur varmt det var som varmast, men såg 32 innan jag gick hemifrån. Åkte upp och svettades i Central Park. I två timmar ungefär. Det var så där varmt att man inte ens blir brun av det... :)

Redan på morgonen var jag oerhört trött, men kämpade mig iväg ändå.
Kom hem igen vid fyra och kände att tröttheten tog överhanden. Det blev ingen dansklass för mig på kvällen.

Kanske är det lite konstigt, men jag är numera rädd för att träna då jag är trött. Detta pga att jag skadade mig just en sådan träning. En träning då jag var trött och lite bakis efter att ha varit uppe och ute hela natten. En träning då jag var lite tyngre och mer otränad än vanligt eftersom det just varit sommar och jag nyligen kommit hem från Grekland. Och jag tror faktiskt att det till stor del var denna trötthet som gjorde att knät gav vika under mig och som i sin tur gjorde att korsbandet slets av.

Så ja. Nu är jag rädd för att träna trött. Och jag är ju inte direkt i nån superform nu heller.

Jag vilade mig lite och sen gick jag ut och åt själv. Gick på en restaurang här på Montague Street (en gata nära mig) som heter Tenda. En japansk restaurang som verkar har riktigt bra sushi. De hade tre unga japanska killar bakom en disk som gjorde den medans man såg på (om man ville allstå). Men jag var mer sugen på något varmt så jag beställde Thai Curry Chicken. De hade lite olika asiatiska rätter att välja på. Det var iaf jättegott. Väldigt snyggt upplagt. Snygg inredning. Trevlig personal. Väldigt bra, förutom:

* Min servitör lurade mig... frågade om jag ville dricka vin till maten och jag tänkte att ja, eftersom det är fredag och jag kanske inte kommer att dö av pengabrist (den rädslan är förresten tillbaka igen) så kan jag väl unna mig ett glas vin till maten. Husets vin låter bra, tyckte jag. Det skulle kosta $6. Sen kom han fram och frågade "går det bra med det här vinet i st?" och höll fram en flaska... visst, tyckte jag som satt i min egen lilla värld, men bara ett glas. Medans jag satt och åt sen så funderade jag på vad det kunde kosta... i Sverige är man ju van att de tar fram ett likvärdigt vin om de inte har det man beställt. Så är det ju bara. Eller hur? Hmm... när, notan kom så kostade mitt enda lilla glas vin $12! Alltså dubbelt så mycket som det jag beställt! Och nästan lika mycket som min mat som kostade $13. Det är inte riktigt ok tycker jag. För sååå rik kände jag mig absolut inte. När jag kollade i vinlistan så såg jag även flera vin som kostade sju dollar för ett glas. Varför tog han inte det?

* Han frågade mig också TVÅ ggr om jag inte ville ha en gaffel i st för pinnar. Som om jag inte visste första gången jag sa att jag åt med pinnar att jag faktiskt KAN denna ädla konst? Hmpf!

Så egentligen borde han väl inte ha fått nån dricks. Men det fick han ändå. För trots allt så var ju maten väldigt bra och de var ju trevliga och så. Och jag vill gärna gå tillbaka nån gång. Men ändå... tycker det var taskigt med vinet! Men det lär väl inte upprepas. Man lär av sina misstag.

Så här snygg var maten iaf:


Det är taget med min gamla kamera + att jag inte ville göra allt för stor grej av det. Så snabbklickat kort är det här. Det är därför kvaliteten inte är så bra.

Visste ni att det är ca 1000 ggr skämmigare att fota sin mat när man sitter själv på en restaurang? Jag är ju inte den som brukar banga på att fota diverse matfyllda tallrikar... men på nåt sätt är man så mycket mer utsatt när man är själv.


Lördag - även kallat "idag":

I morse var jag om möjligt ännu tröttare än igår när jag vaknade. Snoozade i min omedvetenhet bort drygt en timme på morgonen. Vaknade när klockan var 10.10 för att inse att nu är det bråttom! Jag skulle ju ta Te's klass kl 11! Ojoj, tvätta av sig, sätta upp håret i små svansar, linser, äta frukost, borsta tänder, packa väskan... gå till tunnelbanan, vänta på tåget, raska steg till skolan...

Och in på danslektionen ca 10 min försent. Tur att det är väldigt vanligt här att folk kommer sent till dansklasserna. Annars hade jag helt struntat i att gå dit för det är ju så piinsamt. Men jag var faktiskt inte den sista. Det kom två till efter mig.

Nu är det bara två lördagar kvar med Te. Nästa lördag och andra lördagen i juni. Sen kommer hon att åka på en liten Europaturné. Men hon kommer ju även att vara med på lärarkursen och hjälpa Lynn.

Jag gillar verkligen teknikdelen på hennes lektioner. Och Te som lärare. Men kombinationerna är inte riktigt min stil. De är verkligen så jazziga. Men bra att utmana sig lite. Även stilmässigt.

Efter klass så åkte jag upp till Sofia och lånade en luftmadrass och en kudde. Perfekt att hon hade så jag får låna!

Sen hem igen, via lite halvkrånglig tunnelbaneväg med två byten och en trött o seg Pia.

Kom hem, stöp ner i sängen (som jag så klart inte hann bädda och fälla ihop i morse i all min stress), pratade lite med Matte, skrapade upp mig själv och åt tre mackor stekta i stekpannan med hummus på + en kopp te.

Och sen SOV jag i två timmar. Minst. Tur att jag ställde klockan för annars vet man aldrig hur länge jag fortsatt att sova. Och man kan ju ändå inte gå och lägga sig kl sex?

Låg kvar i sängen, kollade dator, ett family guy, och jag vet inte vad allt mest i två timmar.

Gick ut, köpte pommes på MacDonalds, handlade frukost osv på Key-food.

Och nu är jag tillbaka i sängen. Redo att få gå och sova snart. Ska bara skriva klart det här och sen lägga mig och läsa en stund. Boken börjar ta sig nu. Jag tror det är nu den börjar. Spännande!



Söndag och en vecka framåt:

MARY KOMMER HIT!

Imorgon kl fem ska jag möta upp min brevkompis Mary på JFK airport. Hon ska hälsa på mig en vecka. Det ska bli såå roligt! Det är första gången i NY för henne och ungefär så här ser planerna ut:

Mån: Turista med våra
New York Pass . Jag var först lite osäker på om jag skulle köpa ett, men har beställt ett nu ikväll. Hon har ju ett och om vi ska åka runt och kolla massa saker tillsammans så är det nog lika bra att jag har ett också! Det är iaf rabatterade priser på olika sevärdheter, museer och guidade turer. Samt att man får gå före köerna vilket vi kommer att uppskatta mycket när det är dags för t ex Empire State Building.

Tis: Jag ska gå skola mellan ca 11-14 medans Mary besöker nåt museum eller liknande. Sen möts vi upp och fortsätter uppleva NY.

Ons: Sista dagen på våra 3-dagars New York Passes.

Tors: Klockan sju på morgonen sätter vi oss på en buss till Washington DC! Ganska coolt. Det tar ca fyra timmar att åka dit. Framme vid elva så blir det att åka omkring på en hop-on hop-off buss som tar oss mellan alla kända sevärdheter i DC. Jag ser verkligen fram emot det!

Sen ska vi sova gott och drömma sött på detta hotell (kllicka på bilden för att komma till hotellets hemsida:


Fre: Så fortsätter äventyren i Washington DC innan vi tar bussen tillbaka till NYC.

Lör: Så ska jag dansa mellan 11-13. Te's näst sista klass medans jag är här. Sen vet jag inte riktigt vad jag o Mary hittar på. Helt öppet än så länge! :)

Sön: Tidigt på söndagmorgon så åker Mary tillbaka till Grants Pass. Jag fortsätter dagen med min första lektion på Simonson Teacher Training Certificate Course med Lynn Simonson! Anatomi i två timmar. Säkert både svårt och roligt. Och spännande! Undrar vilka mer som ska gå i samma grupp som jag? :)


Som ni säkert förstår så kommer det att bli en intensiv vecka medans Mary är här. Tanken är att vi ska hinna med massor med saker! Och när vi åker till DC så stannar Rosa (laptopen) här i NY är tanken. Blir så tungt att bära min packning annars! :P

Jag ska försöka uppdatera lite ändå, men var beredda på att det blir lite längre mellan gångerna.

Dagens självportätt - Pia väntar på tunnelbanan:


Hett värre.
Nu ska jag alldeles snart sova. Och ni ska alldeles strax vakna.
Som jag förstår så kollar ju alla min blogg så fort de stigit upp, eller hur?
Och vad passar bättre än att följa upp det med en kommentar? *blink-blink*

Trevlig söndag!
Pia

Kommentarer
Postat av: Julia

Ärligt talat, jo jag läser faktiskt din blogg så fort jag stiger upp=) (Förutom de ggr jag börjar kl 7 och måste lämna lgh innan kl 6..) Men känner att jag är lite dålig på att lämna kommentarer, skärpning! Har du inte hittat några roliga att hänga med? Vill ju veta så du inte är ensam! Fast du verkar ju ha det hur toppen som helst, och ibland är det bara bäst att strosa omkring ensam och göra PRECIS vad man själv vill! =) Hotellet såg skitfint ut!! Hoppas ni får en underbar vecka tillsammans! Knäpp mkt kort!! PUSS

Postat av: Linn

Vilket hotell!! Och jag är nästan lika duktig som Julia när det gäller att kolla in din blogg :)



Ha en underbar vecka med Mary!!



Kramar

2009-05-24 @ 15:12:44
URL: http://livetinorrlans.blogg.se/
Postat av: Mamma

Det är alltid spännande att kolla in din blogg samtidigt som man äter frukost! :D Karin o jag har kollat in hotellet! Häftigt! Hoppas du o Mary får en trevlig vecka!. MEN, den där kyparen han får veckans diss. Man kan väl ändå inte byta till ett vin i en så helt annan prisklass. Kramar.

2009-05-24 @ 17:20:10
Postat av: Ida

Hoppas ni får en toppenvecka tillsammans :) Nu ska jag strax få min NYdos i form av söndagsparty med Filip och Fredrík :) Kramen!

2009-05-24 @ 19:23:50
URL: http://idmi.blogg.se/
Postat av: Erika

Jag håller med dig angående att fota mat när man äter själv. Jag har velat flera gånger men inte vågat.



Jaha...så mycket brunare blir du för du är i en stad där man faktiskt kan sola!! Här har det varit jättevarmt men man kan inte lägga sig i bikini i en park här. De skulle tro att man var sjuk i huvudet. Jag är typ blekare nu än när jag kom :(

2009-05-25 @ 08:59:58
Postat av: Maya

Ja oj, det där var typ årets längsta blogginlägg. Tur du skrev det när du väl skrev det ändå, så att du inte hade väntat till efter Mary-besöket och det hade blivit flera mil längre. :P



Ser att du fått lite färg. Ser fint ut! Jag tror nog visst att din varma sol tar på serru. :P



Vilken jävel till servitör. Men alltså, klagade du inte? Det hade nog jag gjort. För sådär kan man faktiskt inte göra.



Och nej som du nog gissat är jag inte en av dom som stiger upp tidigt om mornarna för att läsa din blogg. Jag är inte nog morgonpigg helt enkelt.



Hoppas nu att du o Mary får det underbart denna vecka. :D



Puss o kram från lillasyster

2009-05-25 @ 21:02:27
URL: http://mayan.blogg.se/

Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback