Broccoli- och Potatissoppa

Hej!

Tänkte att jag skulle bjuda på ett enkelt och snabblagat sopprecept på soppan vi åt till middag idag:

Ingredienser:
2 msk olivolja
2 potatisar, tärnade
1 gul lök, tärnad
225 g broccolibuketter
125 g ädelost, smulad
1 liter grönsaksbuljong
1 1/2 dl grädde
1 krm paprikapulver
Salt och peppar

1. Hetta upp oljan i en rymlig kastrull. Lägg i potatis och lök och fräs dem i 5 minuter under omrörning.

2. Lägg undan några broccolibuketter till garnering och lägg ner resten i pannan. Tillsätt ädelost och grönsaksbuljong.

3. Koka upp, sänk värmen och låt sjuda under lock i 25 min tills potatisen är mjuk.

4. Mixa soppan slät

5. Häll över soppan i en ren kastrull och rör ner grädden och 1 krm paprikapulver. Smaka av med salt och peppar. (Här valde jag att röra ner grädden i samma kastrull som soppan redan var i och det gick finemang)

6. Blanchera och garnera med några broccolibuketter och lite paprikapulver.


Snabbt, enkelt, gott.

Lycka till!
Pia

Kommentarer
Postat av: Lisa

Vad gott med soppa, inte så ofta man får för sig att sno ihop en tyvärr. Allt bra med dig, länge sen sist.

Postat av: Erika

Kände att det var längesedan jag skrev ett inlägg här! Verkar som du haft en mysig liten tripp.



Själv har jag börjat skolan nu -och det känns kul att se alla klasskompisar igen! Det är kul att alltid ha massa alternativ på saker att göra -något som jag gillar med studentlivet. Det händer alltid något.



Kram på dig!

2009-09-02 @ 22:53:31

Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback