Danslärarmiddag

Hej.

Idag har vi på ett mycket spontant vis haft danslärarmiddag i Kåge hemma hos Veronica. Det blev verkligen en supertrevlig kväll och vi kom fram till att det måste göras oftare!

Det var lite knytis och alla hade goda saker med sig. Parmaskinka, melon, potatissallad, VB-paj m creme fraiche och rom, goda sallader, bröd, ost osv osv...

Själv hade jag med mig en efterrätt som jag blev ganska nöjd med faktiskt: 


Leilas kladdkaksmuffins


Underbart sega muffins med smak av choklad. Servera med en klick grädde och färska bär så är muffinsen fulländade!

- 12 muffins.


Ingredienser

2 st ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0.5 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 dl kakao av god kvalitet
1 tsk bakpulver
1 st nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %

Vispgrädde och färska bär till servering

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3. Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.

4. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

5. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda den med smeten.

6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

7. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.

8. Garnera med en klick lättvispad grädde och färska bär.



Både lätt o gott med en riktigt god chokladsmak!

Mina bakverk:

Kladdkakemuffins m grädde, persikoskivor och myntakvist som garnering.

Lite trivselbilder:


Jag har även lagt ut bilder under fotofliken. Bilder som ikväll har skickats till framkallning 30x40 cm. Spännande!!

Se dom
HÄR.


Godnatt,
Pia


Kommentarer
Postat av: Karolina

Ser ut som en supertrevlig kväll. Nu blir jag ännu mer ledsen för att jag missade alltihopa...

Vi får definitivt göra om det, så att jag också kan vara med

2010-06-01 @ 08:47:20

Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback