Sugar n Carbs, baby!

Hej!

Efter att ha sovit i drygt 14 timmar så vaknade jag upp nästintill feberfri. Muskelvärk och trötthet fanns kvar. Duschade varmt för att försöka få musklerna till liv igen, åt frukost, drack vatten och gjorde min läxa.

Åkte in till skolan, intressant lektion idag igen!
Massor med mer läxa till på onsdag. Men det känns faktiskt roligt! Man får så mycket feedback. Skitbra!

Efter skolan kändes det lite bättre. Jag och Mari, den finska tjejen i min grupp, gick och köpte billig kinamat och satt i parken och åt tillsammans. Sen åkte jag hem och hon gick till skolan och tog pilates. Det var trevligt.

Jag åkte hem. Tog det lugnt. Pratade lite med folket i Sverige. Och läste på lite om
akut intermittent porfyri . Efter att ha spanat in den sidan så tror jag att det kanske kan ha varit lite AIP-känningar jag haft.

Buksmärtor

Det vanligaste symtomet är attacker av akuta buksmärtor, ibland mycket svåra. De kan pågå alltifrån några dygn till en eller ett par veckor. Smärtan är oftast diffus och känns i hela buken men kan ibland vara halvsidig och lokaliserad till nedre delen. Buken är inte hård som vid bukhinneinfektion (peritonit). Smärtorna kan vara så intensiva att vanliga smärtstillande medel är verkningslösa. Morfin kan också ha en begränsad effekt.

Under en attack färgas urinen röd. Detta är en signal om att PBGD-steget har överbelastats så att PBG (porfobilinogen) ansamlas och utsöndras i urinen. Diagnosen akut porfyri bör då misstänkas.

Blodtrycket är ofta högt och pulsen snabb medan attacken pågår. Det beror förmodligen på att nivåerna av porfyriner och stresshormoner är höga. Attacken inleds ofta av illamående, kräkningar, besvärlig förstoppning och sömnlöshet.

Det står mycket mer på sidan också. Men jag tänkte iaf att det kan ju inte skada att ge sig själv en liten anti-porfyri-kur. Alltså - ät mycket socker!

Lättare AIP-symtom går att klara med egenbehandling. Sockerintaget ökas då med till exempel fyra-sex sockerbitar i timmen, juice eller saft. På apoteket finns Nutrical, en drickfärdig glukoslösning. Rekommenderad mängd är två flaskor per dag i högst fyra dagar. Större mängder kan ge viktökning. Vila, regelbundna måltider och tillräckligt med kolhydrater är också viktigt för att lindra symtomen. Mot smärtor kan man ta paracetamol

Så ikväll har jag druckit gammal pepsi och ätit gummibjörnar som jag hade hemma. Sen gick jag ut och åt middag och drack en medium coca-cola till det. Köpte hem en vitamin water (innehåller socker), en stor pepsi, två godispåsar, vindruvor och melon.

Och ja, jag tror att det kan funka. Då jag gick hemifrån så hade jag magsmärtor. Men nu är dom borta. Jag ska fortsätta äta socker regelbundet och så får vi se om jag lyckas hålla undan mina magsmärtor. För särskilt behagligt är det ju inte. Och förutom att det gör ont så är det ju obehagligt och oroande. Speciellt när man är utomlands.

Känns dock lite jobbigt att trycka i sig så mycket socker. Jag har ju försökt undvika socker sen jag kom hit. Äta nyttigt och så där. Fett har jag inget emot, det välkomnar jag! The more, the merrier :D  Men socker känns inte helt rätt. Men, om det hjälper mig att må bra så trycker jag gärna i mig saft, godis och cola. Om än det tar emot lite. Men sen när det gått över så kan jag ju försöka minska sockerhalterna något igen.

Oj, ännu skummare! Tror faktiskt att även muskelvärken har lättat något. Kanske har jag kommit på tricket!

Vanligaste orsaken till attacker: fysisk och psykisk stress



Lärarkursen känns jättebra. Jag är rätt säker på att när jag genomgått den så kommer jag att ha utvecklats massor! Vi får jättemycket bra feedback hela tiden. Lynn är ganska hård mot oss, men hela tiden vänlig.

Vi är fem st i min grupp. I grupp ett är de fyra st och i grupp tre tre st. Vi är indelade efter engelskakunskaper. Vi är mittemellangruppen, som har hyffsad engelska, men inte lika bra engelska som grupp tre som har det som förstaspråk. Riktigt bra att det är indelat så faktiskt. För just nu handlar det mycket om att sätta ord på vad vi gör. Och det är inte alltid det lättaste att hitta dom perfekta orden på engelska. Det ska bara vara tre ord per rörelse:

Body part
Action
Count

T ex:
Arms open One
Circle Right Two

Och sedan ska det kortas ner också. Hehe. Faktiskt rätt utmanande. Men riktigt bra!
I like it!

I min grupp så är det jag, som är svensk.
Mari, som är från Finland.
Eve och Marie Phillip från Kanada.
Och Radmila, född i Ukraina men numera Chicagobo.

Jag gillar min grupp. Jag skulle inte vilja byta grupp. Jag tror att min grupp är bäst! :D



Nu ska jag läsa lite och sen sova. Och imorgon är det anatomi och kanske lite dansklass. Och öva på läxan!

Godnattpussar på er!

Pia

Avslutar med en bild på mig framför Washington Monument och Reflecting Pond, DC

Kommentarer
Postat av: Maya

Låter bra att det känns bättre. Hoppas det var det och att tricket funkar!



Kul att kursen går bra. :D Gläder mig när du mår bra och har roligt.



Ikväll blir det middag med mammsen. Synd att inte du kan vara med. :(

Postat av: Anonym

Med den kunskap jag har om AIP så verkar det högst troligt att du haft såna besvär (och det är nog inte första gången för din del). SYND att det är så diffust bara! :S Hoppas livet blir bättre nu. Kramar

2009-06-02 @ 21:31:26

Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback