Vilken dag

Idag när jag vaknade upp var jag för första gången i mitt liv inte stolt över att vara svensk. Jag är riktigt besviken på gårdagens utgång i valet. Inte nog med att alliansen sitter kvar, dessutom kom Sverigedemokraterna in! Kunde det bli värre?

Jag grubblar lite över hur det här är möjligt. Hur går tankarna hos de människor som röstar blått? Som röstar så otroligt egoistiskt? Har dom absolut ingen gnutta empati i kroppen? Medmänsklighet? Förmåga att sätta sig in i andras situation?

De som tidigare betalade förmögenhetsskatt kan jag förstå att de pengar man får känns som en betydande summa. Men är dom pengarna värda det lidande dom ger andra? Att sjukskrivna, arbetslösa och andra utsatta som tidigare kunnat lita på att svensk välfärd ska kunna hjälpa till helt plötsligt står utanför samhället utan inkomst och utan stöd från samhället. Jag tror inte, till skillnad från alliansen, att man som sjuk känner en kick i baken att helt plötsligt bli frisk och börja jobba igen. Att man som arbetsSÖKANDE helt plötsligt skulle hitta fler lediga jobb då man står utan ersättning?

Kanske finns det dom som fuskar med dessa saker. Men andelen sjuka och arbetslösa i Sverige som låtsas vara det för att de är för lata för att jobba.... hur många kan det vara? 1%? Mindre? Jag tror inte dom är många.

Den svenska välfärden. Som man vuxit upp med och varit stolt över så länge man kan minnas. Som nästan är mytiskt och som andra delar av världen ser på som inspiration - det är svenskarna beredda att kasta bort för några extra kronor varje månad.

Läste imorse då jag vaknade en statusrad på facebook som någon bekant till mig skrivit:
"Inte lite arga inlägg på FB angående valet, kan själv säga att jag inte haft det dåligt under den senaste mandatperioden och då har jag varit arbetslös 2 år av den, men usch, vad säger jag, jag är ju norrlänning och ska villkorslöst älska och hylla rödgröna...."

Och det är väl det det handlar om delvis. Att "JAG" har ju inte haft det dåligt? Vad spelar det egentligen för roll hur andra haft det? Och ännu viktigare - hur andra kommer att få det under de kommande fyra åren? För jag tror nämligen att Alliansen bara startat sina förändringar. De kommer att fortsätta öka klyftorna mellan rika och fattiga.

Pinsamt att majoriteten i vårat land inte kan se längre än till sin egen nästipp och den hundring som moderaterna viftar med framför den.

På min lön handlar det inte om så många kronor, men även om jag tjänade mer så att pengarna man "tjänade" på lägre skatt var fler så skulle jag ändå gärna "offra" dom pengarna för Sveriges välfärd. Så att alla som lever här kan få ett drägligt liv. Skolbarn, pensionärer, sjukskrivna, arbetslösa, unga, studenter, invandrare osv osv.

Klart att om man heter Reinfeldt och det handlar om dryga 38 000 kr i månaden så blir det ju rätt mkt pengar. Undrar vad han gör för kul med alla dom pengarna? Inte ens hemhjälpen kan ju kosta särskilt mycket sen de infört RUT-avdraget?

Nä, jag förstår mig inte på hur Sverige kan fortsätta rösta igenom BLÅTT. Det är lite äckligt. Jag mår illa och har lite ångest. Jag är besviken och som jag sa i början - för första gången i mitt liv är jag inte längre stolt över att vara svensk.

Dags för förändringar!

Gillar för övrigt denna affischen otroligt mycket:


Grafik: Karl Krook

"Ta från de fattiga och ge till de rika" - måste ju kännas helt rimligt om man är rik?

Nä, nog med denna bitterhet.
Nu har jag skrivit av mig lite grann. Fortsätter nog att grubbla lite till på hur det är möjligt.
SD vågar jag knappt tänka på för då kanske jag dör av deppighet. Usch och fy!

Godnatt alla mina vänner.

Pia


Kommentarer
Postat av: Erika

Ja, fy fan. Det här som grädden på moset i mitt ironiska liv. En överklass som styr Sverige i riktning mot USA och massa nynazister.



Marcus hade citerat Fredrik Reindeld i hans bok "Det sovande folket" (en bok som han numera inte vill låtsas om): " Svenskarna är mentalt handikappade" (sid 52). Och en dag som denna är det väl det enda jag kan hålla med Fredrik Reinfelt om.

2010-09-20 @ 20:58:31
Postat av: jessica

Jag kan inte förstå vad som har hänt/ håller på att hända med Sverige

Postat av: Mamma

Älskade fina Pia! Du har skrivit så fint och bra för oss alla som idag känner av en val-baksmälla utan dess like. Jag är oxå stolt (som förälder) att vi, din pappa och jag, har barn (båda två) med samma värdegrund som vi UTAN att vi särskilt propagerat för det, eller tvingat er på våra åsikter. Kramar

2010-09-20 @ 21:54:12
Postat av: Erika

Förövrigt så vill jag påpeka en sak till. Det har även visats sig lättare att förlåta vad män gör än vad kvinnor gör. Att Sahlin råkade handla för skattepengar för massa år sedan är oförlåtligt.



Carl Bilds blodiga händer i folkmorden i Darfur (då han haft ekonomiska intressen i Lundin Pretolium) kan tydligen glömmas hur lätt som hellst. Jag tycker att Sverige ska öppna ögonen.



Hur som hellst Pia. Detta blir nog en hård läxa för många Svenskar.



2010-09-20 @ 23:18:08
Postat av: Ida

Bra skrivet Pia och jag håller med dig till 100 %...vart är Sverige påväg?

2010-09-20 @ 23:21:37
Postat av: Linn

Mkt bra skrivet! Hel galet att SD kom in.

2010-09-21 @ 10:58:24
Postat av: Emma

Mycket välformulerat Pia, du beskriver vad nog många svenskar känner nu och jag håller med dig fullt ut. Känns för jävligt att vara här i USA och rösta för att sverige inte ska bli som detta land, utan framgång. Men som du säger så kommer nog alliansen att fortsätta sina förändringar och förr eller senare kanske svenskarna vaknar upp och inser vart vårt land är på väg. Så vi får inte ge upp! Men att SD ska vara med och styra vårt land - det är ju ett dåligt skämt och jag skäms över att det finns de i vårt land som tycker att det är en bra idé. Men som sagt vi får inte ge upp!

2010-09-26 @ 02:07:24
URL: http://pocketfulofdreams.blogg.se/
Postat av: rmfyzslcv

Ukesu vi, ditalaqiwo opo, qebafe ihike opuq axekaker, muvomuz!!

2012-10-16 @ 12:19:56
URL: http://www.ozevipew.com

Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback