Hemma igen

Ja, nu är jag hemma efter en helt underbar vecka. Jag har hunnit med massor på dessa sju dagar. Känns som att jag varit borta längre än en vecka. Jag har haft det otroligt bra. Som jag sa - helt underbart! Har varit så trevligt att träffa mina kära tjejer, se mer av vårat vackra land och Danmark, njuta av sol och fint väder och bara turista.

Så här såg resan ut:
Skellefteå - Svartvik (kort stopp) - Avesta (kort stopp) - Hasselfors - Laxå (kort stopp) - Göteborg - Hallandsåsen (kort stopp) - Helsingör - Köpenhamn - Göteborg - Örebro - Arlanda - Skellefteå

Började alltså med att jag och Sofie på måndagen körde genom landet och ner till henne i Hasselfors. Där tog vi två långpromenader, den ena på kvällen när vi kom fram och den andra på morgonen före jag skulle åka. Det är riktigt fint där de bor ute på landet. Fina promenadvägar, mysig skog, stora åkrar, kor överallt och en massa fina växter och fjärilar.

På tisdagen tog jag tåget från Laxå och ner till Göteborg där Erika mötte upp mig. Vi åkte ut till majorna och åt på en Hare Krishna-restaurang där man fick sitta på golvet vid låga bord. Efter det åkte vi hem till henne, lämnade mina grejer, bytte kläder och for till Slottskogen och gick på atma yoga i parken. Riktigt härligt!
När vi yogat klart och kände oss alldeles harmoniska och sköna i kroppen så gick vi vidare till en indisk restaurang och åt två vegetariska rätter, båda väldigt goda. Riktigt trevligt.
Vi avslutade kvällen med att gå nästan hela vägen hem till Erika på Hisingen. Vackert var det när vi gick över bron.

På onsdagen så steg vi upp hyffsat tidigt, åt en omelett (supergod) och tog Joy, Erikas bil, och Napoleon (Dynamite) med oss på en liten road trip. Denna gång till Danmark. Vi tog färjan över från Helsingborg till Helsingör. Vi stannade en stund i Helsingör och strosade på gatorna och åt lunch. Det var verkligen en supermysig stad och jag skulle kunna tänka mig att bo där. Jättegulliga gamla hus och bara superfint.
Efter våran något sena lunch så begav vi oss vidare till Köpenhamn och hittade till slut ett vandrarhem till hyffsat pris med parkering (väldigt dyrt att parkera inne i köpenhamn). Vi snyggade till oss lite och begav oss in till centrum med metron för att hitta någonstans att äta. Det var sent och många hade börjat stänga köket, men till slut så hittade vi ett mexikanskt ställe som fortfarande serverade mat. Inte den bästa maten, men man blev iaf människa igen.
Fortsatte vidare till en pub och testade både deras egenhändigt brygda veteöl och deras irish coffee (erika tog en mojito). Sen var vi på väg hemåt och skulle fråga två danskar åt vilket håll vi skulle gå, men slutade med att vi hängde med dom till en annan pub där vi även träffade några tjejer från island bl a. En väldigt trevlig kväll där alla vi träffade var supertrevliga! Vi kom hem SENT till vandrarhemmet och hann inte sova mer än lite drygt två timmar innan det var dags att packa ihop sakerna och checka ut.

Torsdagen spenderades framför allt med att GÅ. Vi promenerade från kl 10-19. I gassande solsken. Efter två timmars sömn. Det ni! Skulle ha varit intressant att se hur långt vi verkligen gick, men några mil blev det nog.
Började med att åka ut till Christianshavn och besöka Christiania (och nej, vi köpte inget hasch) tillsammans med många andra turister. Vi åt lunch där, ekologisk och vegetarisk och helt ok. Träffade en norsk tjej som vi pratade med som var riktigt trevlig hon också. Frågade för övrigt en övervintrad hippie om vägen dit. Han var trevlig, men flummig...
Vidare därifrån så gick vi omkring lite vid vattnet där det var jättefina gamla hus och sen över mot centrum igen där vi påbörjade våran vandring mot lilla havsfruen. Stannade till vid Nyhavn och åt lite ekologisk glass. Jättegod!
Det tog sin tid att gå hela vägen till havsfruen, men henne ville vi ju ändå se. Efter det in till stan, mera mat (den här gången både god och prisvärd) och sen tillbaka till Amager för att hämta bilen och påbörja resan hem mot Sverige igen.
Efter två timmars sömn och nio timmars promenad i solen så var vi minst sagt trötta. Detta märktes inte minst när vi skulle köra bil då förmågan att läsa skyltar helt försvann. Råkade köra fel och hamnade nästan i Roskilde ett tag. Men det löste sig och vi tog oss faktiskt hela vägen hem. Erika körde nästan hela vägen på den svenska sidan. Det riktigt häfiga var att vi höll jämn takt med solnedgången hela vägen och fick ha rosa himmel i flera timmar!

På fredagen så tog jag tåget till Örebro för att hälsa på me Julie. Fanns bara första klass-biljetter kvar så jag pröjsade lite extra, men fick ändå sitta och toksvettas i det varma tåget. Säkert 40 grader där inne! Jobbigt.
Kom iaf fram och sen åt vi en supergod sallad ute på hennes balkong tillsammans med Jocke. Trevligt trevligt!

Lördag var det varmast i hela landet i Örebro (eller var det söndag som var varmast?) med sina 32 grader. Vi började med att shoppa lite, sen pressade vi en stund i en park, åkte hem till henne o Jocke, grillade till middag (supergott) och sen gick vi upp på balkongen och drack drinkar. Superhärligt! Drog vidare in till stan och gick på Claras där vi dansade och drack nån fler drink. Very very najs! Hade superkul. Och sen när vi skulle hem så cyklade vi i bara klänningar och inga koftor. Utlandsvärme!

Söndag så sov vi lite länge, sen gick vi ut i parken bakom J o J's hus. Det var nog nu det var som varmast... riktigt svettigt, men vi hann inte ligga så länge innan det rullade in ett åskoväder som hette duga! Stora, tunga droppar kom ner från skyn och vi skyndade oss att ta bussen till Mariebergs köpcentrum där vi spenderade två timmar med att shoppa i stället. Fler bra saker handlade vi där. Hem igen, pizza och sen i väg på bio där vi såg Mamma Mia. Superduperbra film! Vi hann även med att cykla runt slottet och lite annan örebro-sightseeing. Trevligt!

Måndag igen då... en vecka har redan gått! Och nu är jag hemma igen. Tog bussen från Örebro till Arlanda och flög hem med Skyways.
Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska våga räkna ut vad denna resa kostade mig. Men det var värt pengarna! Har haft det helt underbart (sagt för tredje gången i detta inlägg). Tack Sofie, Erika och Julia!!!

Börja med att läsa det här ni som orkar så kommer det bildbevis senare! ;)
Pussar o kramar, Pia

Ang wap

Hej o hå!
Nu sitter jag hos Erika och skriver. Vill  bara säga att det inte var någon höjdare att blogga från min mobil. Antalet ord i förra inlägget är exakt så många som jag kunde skriva innan det blev fullt. Så det går ju inte göra några längre inlägg där! :P

Vi ska upp tidigt imorgon så jag ska inte sitta här och hålla mig vaken.

Var iaf trevligt att åka bil ner med Sofie och se hur hon bor och hur hon har det. Hon bor verkligen på landet! Det springer faktiskt kor överallt. Men riktigt mysigt och härligt och vi hann med två jättefina promenader.

Nu är jag då i göteborg. Har ätit lunch på en Hare krishna-restaurang. Sen gått på atma yoga i slottskogen och efter det middag på en indisk restaurang. Så man kan säga att det här är India Day. Men väldigt trevligt. Får beskriva mer detaljerat senare.

Imorgon bitti bär det av mot Danmark. Ännu mer road trip - den här gången med Joy, Erikas bil. Najs najs!

Ha det bäst!
Puss o kram, Pia

Resa

Hej! Sitter just nu på tåget mot göteborg. Är väl framme om drygt en timme. Alltså tillräckligt med tid för att försöka wappa in ett inlägg på bloggen :-). Bestämde mig alltså för att åka med Sofie ner till henne. Startade kl nio från skellefteå.

Joel 30 år

Igår firades det att Joel har fyllt 30 år. Det var en väldigt trevlig dag/afton/kväll/natt med många aktiviteter.

Klockan tolv samlades nio personer och blåste upp sina gummibåtar på mobacken. I regnet. Sen kämpade dessa tappra själar vidare och gled längs med strömfåran ner tills stan. I regnet. Men trots att det var lite kallt o lite regnigt så var det en väldigt trevlig färd.

Vi klev ur båtarna vid bryggarbacken kl tre och sedan gick vi skilda vägar. Jag o Jessica passade på att ta en kaffe och lite go'fika på Ainas. Jag kom hem strax före fem och hoppade in i duschen för att göra mig klar för nästa etapp av festligheterna.

Vi grillade och åt middag tillsammans vid Alhem. Solen hade tittat fram och vädret var helt underbart på aftonkvisten. God mat, trevligt sällskap och bra väder. Kan det bli bättre? Verkligen sommarkänsla på det.

Efter maten så tog åldersolympiaden vid. Två lag - eStatt med äldre och ett med yngre. Jag var på det yngre.

1. "Irländsk julafton"
Stafett där man ska snurra tio varv med pannan mot en pinne o sedan försöka springa tillbaka och klappa av nästa person. De flesta av er har säkert provat nån gång och vet att det inte är så lätt. Det var många som trillade omkull och få som kunde springa någotsånär rakt. Väldigt underhållande.
Det yngre laget vann.

2."Springa med en pinne fastklämd mellan benen, en femma på ögat och snurra en handduk ovanför huvudet"
Ingen aning om lekens riktiga namn. Men ni förstår vad den gick ut på, va? Det var även här en stafett, men den här gången fick vi toppa laget med fem deltagare. På det yngre laget innebar det Benjamin, Magnus Björk, Anton Boström, Sven och jag. Och vi utklassade "gamlingarna"!

3. "Stafettkubb"
Ännu en stafett. Här skulle man kasta ner en kubb i taget, från ett till fem. En person kastar, nästa springer o hämtar pinnen, kastar... osv. Det var väldigt jämnt och sista kubben på båda lagen slogs ner med bara sekunders mellanrum. Sedan var det dags at pricka kungen. Och det lyckades gammeln med först. Så den grenen vann dom

Dessa tre grenar översattes till poäng. 5 till gammeln, 10 till oss. Och sedan var det dags för "Scavenger Hunt" - den sista och avgöranden grenen där vi skulle jaga poäng i form av saker eller händelser. Exempel på dessa var:
* Få en puss av en 65+-åring
* Gå upp på scenen när ett band spelar
* Hämta 20 tältpinnar
* 7 sorters bär
* Kort på 2 st bröst
... och en massa VÄRRE saker! (som censureras på min blogg)

Även här var det jämnt och det blev munhuggning och diskussioner när poängen skulle räknas. Hade i detta läge kanske underlättat med en opartisk domare? Hursomhelst så slutade det med vinst till vårat lag!

Efter det gick de flesta in på station, men det var massor med folk och väldigt lång kö så de var även flers som gav upp och gick hem eller på andra ställen.

Jag hade en väldigt trevlig kväll. Mycket lyckat, herr Joel!

Här kan ni se mina bilder från kvällen:
Joels 30-årsfest

Imorgon drar jag iväg på en liten road trip.
1. Åker bil med Sofie till Laxå och sover där en natt
2. Tåg ner till Göteborg m eventuell utflykt
3. Tillbaka mot Örebro m tåget och hälsa på Julia
4. Via Stockholm och hem igen.

Ha det gott!

Lite solsken

Hej!

Idag har det varit lite sol igen. Steg upp vid tio, solade litegrann, åt lunch, duschade o fräschade till mig och sen var det dags för arbetsintervju! Det var faktiskt ganska jobbigt. Den mest seriösa arbetsintervju jag nånsin varit på. Den tog 50 minuter och det var rätt många kniviga frågor. Jag gjorde mitt bästa för att skryta upp mig själv... vi får väl se hur det går! Tydligen var det ju rätt många bra som sökt tjänsten så jag vågar inte hoppas på alltför mycket. Men jag tycker själv att jag borde passa bra på det jobbet. Håll tummarna!!

Så fort intervjun var klar så åkte jag o Maya in till Byske där vi mötte upp Erika, Emma och Sofie och lunchade på Byscaya. Jag åt en brie/salami-macka och den var väldigt god. Najs najs!
Sen gick vi en liten runda på campingen och kollade in Matekan samt servicehuset för de som var lite toalettnödiga. Efter det var tanken att vi skulle gå ner och pressa på stranden, men det blåste verkligen kallt! I stället så blev det en liten promenad och i slutändan så hamnade jag, Maya o Erret på gräsmattan bredvid strandvillorna/parkeringen. Där var vi lite mer skyddade från havets kalla vindar så vi la oss ner på våra filtar/handdukar och snackade i en timme ungefär.

Efter vi hängt klart på havsbadet så åkte jag o Maya till Båtvik där vi tiggde till oss lite middag. Färskpotatis med köttgryta, egenodlade rädisor samt sallad fanns på menyn och det smakade helt underbart!

Nu är jag tillbaka i stan sen några timmar sen. Om det är fint väder imorgon blir det kanske att söka sig till någon trevlig badstrand utanför Byske. Sen på kvällen blir det skärgårdsbuffé på Lanternan och lite nostalgi på det. Vi kanske ses?

Avslutar med att lägga in en bild på mig själv från gräsmattesolningen idag.
Sov gott! /Pia

Från nu och så backar vi...

Just nu sitter jag här med magen full av taco tubs. Jag, Matte o Maya har precis ätit och det var superdupergott!

Igår så gick jag, Matte, Jessica o David och åt på restaurangbåten Sigrid. Maten var inte så jättebra, men sällskapet trevligt! Efter det så var vi förbi hemma hos J o D en stund, sen for tjejerna till Vickan och killarna till moröhöjden.

Igår på dagen låg jag ute och njöt av solen och jag tror jag lyckades få lite färg iaf. Inte så mycket att jag känner mig brun, men jag är definitivt  brunare. Najs! Mer sol till mig, tack! :D

På fredagen åkte vi till Byske och skulle hämta Mayas bil. Vi åt grillat hemma hos mamma och pappa och det var riktigt trevligt. Helt oplanerat så var vi helt plötsligt hela familjen där. Mamma, pappa, Karin, Tommy, Jag, Matte, Maya och Simon. Sen for Matte till Nils och byggde ihop en dator till honom och jag träffade Erika och tog en promenad. Det var väldigt vackert nere vid havet och älven.

På torsdagen var det reggaekväll. Jag och Erika började med att gå på yogan och till min stora glädje så tyckte hon om det! Dessutom har vi båda två träningsvärk. Perfekt! Efter det åt vi middag hemma hos Erret och drack mojitos och åt färsk ananas och melon före det var dags att gå ner o dansa på Lanternan.

Nu ska vi titta på lite film. Hoppas ni gillade uppdateringen!

Äntligen sol!

Ja! Idag är det äntligen en varm och solig dag. Är nog den första på min semester som jag kunnat njuta av. Skönt!
Jag spenderar dagen ute på balkongen med att svettas bort... därför behövde jag en kort paus och gick in till min dator.
Jag känner helt enkelt att jag måste ta chansen att få lite färg på min alldeles för bleka kropp.
Dessutom är Matte i fällfors och jobbar på båten så jag är ändå fast i stan. Finns inte så mycket kul att göra här.
Nu ska jag fortsätta att steka mig själv ute på balkongen.

Ha det bra o njut av solen allihop!
Kramar, Pia

Kom på reggaekvällen på Lanternan!

Ikväll är det reggaekväll på Lanternan! Kom o shejka! Jag är superladdad! /Pia

Ligger i soffan m rosa

Hej!

Nu ligger jag i soffan o slappar vid min lilla rosa dator. Jag tycker det är otroligt lyxigt o najs att kunna ligga ner, med datorn på magen o surfa runt. Perfect! :)
Både jag o Matte är rätt förkylda. Han hostar som en galning och jag kan knappt andas. Så vi har tagit det rätt lugnt idag. Kom hem från Byske vid två-tiden, åt lunch o sen somnade vi i soffan. Vaknade, åt middag o såg en film. Ungefär så har dagen sett ut. Men med det här vädret blir man ju absolut inte sugen på att göra nåt annat!
Imorgon har vi bokat in tvättid, så är det sånt här väder så kommer det att spenderas med att tvätta och vika kläder. Vore faktiskt bra att få det gjort.
Sen på kvällen så är det ju reggaekväll på Lanternan, något som jag sett fram emot i flera veckor nu. Det ska bli skoj! Jag lär ju stå på dansgolvet hela kvällen. Sååå kul! :D

Igår var vi faktiskt också på Lanternan. Vi började med att grilla hemma hos Lisa och Petter och sen for vi ner på Badis. Det var faktiskt riktigt mycket folk och riktigt trevligt också. Tänkte lägga in lite bilder från det...

Hemma hos Petter o Lisa:

Nere på "Badis" - både ute o inne:

Det var allt för idag. Nu ska jag peppa inför tvättdag imorgon! :D
Sov gott alla mina vänner!
Kram, Pia

senaste tiden

Just nu sitter jag hemma hos mamma o pappa. Vi har sovit i båten i natt. Och det var jättekallt! Ca 5 grader har det varit i natt och jag kan berätta att jag har frusit! Brrrrr! Halvsex i morse packade vi ihop och åkte hem till mampap och la oss i soffan i stället.

Igår var vi på platsen och grillade lite. Det var riktigt trevligt.

Ja, det var gårdagen. Nu ska jag gå ut och hjälpa pappa rensa ogräs i landet. Jag får fortsätta uppdatera om min semestersommar senare.

Nostalgi ikväll!
/P

Yoga

Nu är det dags att dra på yoga i nordanåparken (18-19 på torsdagar) och sen vidare till Lanternan för lite partaj och framför allt dansande! Blir en skoj kväll :)

Grattis farbror Tommy!

Idag fyller Tommy 57 år. Grattis!
Jag och Maya bjöd in oss själva på fika och for dit o uppvaktade. Vi fick smörgåstårta o brownies (som vi hjälpte till att välja ut). Väldigt gott och mycket trevligt att få hälsa på "dom där".

Tommy o Thyra vilar efter allt fika

På vägen hem så fotade jag o Maya lite. Det var så härligt väder...

Kanske bjuder på fler bilder en annan dag.
Nu ska jag försöka slita mig från min rosa och mitt mobiltelefonsletande (lutar mot en samsung U600 just nu) och förbereda mig för en dag med rehab, färgning o klippning hos frissan imorgon. Hoppas jag hinner med lite sol också!

Godnatt!
/Pia

Semester

Idag har jag fått SEMESTER!!
Det låter så konstigt att säga det. Jag har ju faktiskt aldrig haft semester förut. Men det ska bli riktigt härligt. Alla frågar vad jag ska göra på min semester. Men jag har faktiskt inget spikat. Jag känner mest att det ska bli skönt att få ta det lite lugnt och ta dagen som den kommer. Är det fint så kan man ju passa på att göra nåt kul, t ex fara ut m båten (mamma o pappas då iom att vi tvingades sälja våran i vintras när vi bytte bilmotor för ca 35 000 kr :S) eller åka nånstans. Men det känns skönt att inte ha hela semestern inplanerad. Jag skulle vilja åka till Göteborg, Örebro och Sthlm någon gång under min ledighet. Men vi får se när det passar helt enkelt. Känns som att semestern bara kommer att flyga iväg...

Tyvärr så började ju semestern med att jag o Emma jobbade lite extra. Vi får ju iaf lön för det så det är väl ändå ok. Men lite snopet att jobba första semesterdagen.
Sen på kvällen så åkte jag o Maya o plockade upp Matte o sen for vi och grattade mormor på 89-årsdagen.

GRATTIS MORMOR!

Det är riktigt fint uppe i Gammelgården. Som ni kan se på bilderna. :)

Imorgon blir nog första dan som verkligen känns som semester. Om det är dåligt väder så ska jag verkligen ta tag i städningen i lägenheten som vi legat efter med ett tag nu. Är det fint väder så ska jag försöka göra både det OCH sola. Man måste ju få passa på att njuta av solen om den tittar fram? Dessutom har jag köpt en ny bikini idag! :D

Nu ska jag avsluta det här. Kanske uppdaterar imorgon! Jag sitter ju trots allt rätt mycket vid min lilla rosa. Kan inte slita mig! Dessutom jobbar ju Matte eftermiddag i veckan...

Sov gott, Sverige!
kramar, Pia

stadsfesten, inlägg 2

Hej!

Nu är stadsfesten äntligen över! :)
Och det har faktiskt varit jättetrevligt. Även om jag var grymt trött o slut efteråt så var det värt det. Trevlig torsdag, trevlig fredag med riktigt grymt prinsesskalas före festivalen och sen en riktigt skoj festivalkväll på lördagen.
Lördag var vi hos Maya innan. Vi gick ut mycket tidigare än på fredagen och det var bra. Då hann vi gå en sväng runt området och öltälten innan det var dags att se Petter! Den enda artist som jag faktiskt kände att jag ville se. Och han var bra! Det var riktigt bra drag när han spelade. Party party! Precis vad jag längtat efter!

Och nu är jag mer danssugen än nånsin!
Jag är less på att vara onykter eller bakis, men verkligen peppad på att gå ut o dansa! Så vi får se när det blir... onsdag, torsdag eller lördag? Ni kan ju alltid kommentera i bloggen vilka dagar ni är sugna att följa med ut o dansa.. ;)

Det enda jag är besviken över vad gäller stadsfesten är att jag inte träffat så många jag känner. Eller att man träffat dom just när man ska hem, eller tappar bort dom direkt. Men mat, party och karuseller har varit bara bra! :)

Lite picturas...
kommer kanske snart! :P

Fredag:

(och den stora bilden i förra inlägget...)

Lördag:

Petter - fast riktigt suddigt

Nu är det dags för mig att sova. Eller på en liten stund iaf.