Limekyckling

Hej!

Häromdan, måndag tror jag, så testade vi en ny maträtt. Det var supergott!
Ville bara dela med mig av det här på bloggen. Testa gärna hemma! Den är även GI-vänlig för er som äter på det viset...


Grillad kyckling med lime
4 portioner, ca 30 min

4 st kycklingfiléer, ca 500 g
3 msk balsamvinäger
2 st vitlöksklyftor, pressade
2 msk olivolja
1 krm spiskummin, malen
1 krm koriander, malen
3 st lime
1 påse blandad sallad
1 paket gröna bönor, frusna
2 st morötter
Örtkryddor, färska (t ex basilika eller koriander)
1 st paprika
3 dl bulgur


Tillagning

1. Värm ugnen till 200 grader. Koka bulgur enligt anvisningarna på paketet.
2. Blanda samman marinaden av balsamvinäger, pressad vitlök, olivolja, spiskummin och koriander. Pensla kycklingfiléerna med marinaden och låt marinera i minst 10 minuter.
3. Skala och skär morötterna i strimlor och paprikan i tärningar. Koka upp bönorna i saltat vatten och koka mjuka. Riv bladsallad av olika slag och fördela på tallrikar.
4. Tag upp kycklingen ur marinaden och grilla kycklingfiléerna i en grillpanna ett par minuter på vardera sidan. Låt kycklingen steka klart i ugnen i ca 10 minuter tills att köttet är genomstekt. Tag ut kyckling och lägg köttet ovanpå grönsaksbädden och toppa med lite färska örtkryddor och färsk lime. Tips! Limefrukter kan grillas. Dela och ställ dem med snittsidan mot glöden.

Näringsvärde per portion:
Energi: 463 kcal
Kolhydrater: 52 g
Protein: 41 g
Fett: 10 g


Jag tycker att receptet är lite oklart på flera punkter. När ska man t ex använda limen? Vad gör man med morötterna och paprikan? Bönorna? Ja, vi gjorde iaf så här och det blev jättegott:

Limen använde vi rivet skal och saften från en lime i själva marinaden. Vi pressade även över maten, som det står i receptet. Själv passade jag även på att pressa ner i mitt vattenglas. Lime är ju så gott!

Paprikan och morötterna fick höra ihop med salladen (där vi använde oss av rucola och spenat). De hade säkert kunnat blandas ihop med bulgurn. Men det var gott så som vi åt det också.

Sen la vi en liten hög med bönor, en hög med bulgur och en kycklingfilé på det. Smaskens!




Kommentarer
Postat av: Johanna

Det såg JÄTTEGOTT ut. Men jag har lite svårt för lime, och även citron, i mat. Smakade det mkt av limen?

Postat av: Emmy

Ja det ska bli helt underbart! Kommer dock att måsta plugga lite grann där men jag gör det ju hellre på ett fik eller i en park i NY än hemma vid köksbordet! ;)



Lisa åker ner sista veckan i april med sin familj och möter sen upp Johanna som kommer en vecka senare, så dom ska totalt vara där 4-5 veckor. Vi har hittat en fin, men miniliten lägenhet i East Village, ganska nära Tompkins park, att hyra.



Jag kan tänka mig att NY är paradiset för en dansare! Har du ngn speciell skola som du varit på alla gånger du varit där eller? Skönt att kunna bo hos Emma och slippa leta lägenhet, det är ju en djungel! Har du lyckats ta semester hela tiden du ska vara borta eller?



Ja vi åker verkligen precis förbi varandra, vi hem den 29:e, du ner den 29:e! Annars hade det ju varit trevligt att träffas.



Hoppas du får en trevlig resa själv, ska följa dig på bloggen! :)



Kram

2011-02-11 @ 10:04:03
URL: http://emmyh.com

Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback