Konstig Kultur

Hej!

Två kvällar i rad har det nu blivit lite konstig kultur för mig.

Igår såg jag, Matte och Maya en film som hette
Wristcutters och handlade om människor som tagit livet av sig och hamnat på ett annat ställe (alltså typ efterlivet för alla självmördare). Den var något udda, men på ett sätt ändå bra och med en känsla av hopp.


Ikväll har jag varit och sett en dansteater som hette Orkestern. Den var rätt tragisk. Handlade om fyra kvinnor och så här stog det om den på deras affischer:

"Resterna av ett dansband lider av en svår baksmälla någonstans djupt inne i de finska skogarna. Sångerskan har lämnat dem för en solokarriär i storstaden och allt de kan göra är att sitta och vänta på att hon ska komma tillbaka. Pengarna har tagit slut, flaskorna är tomma och musiken är död. Men så en dag stannar plötsligt ett tåg..."

Det var mycket sprit. En del naket, spyor, kiss och brev från en afrikan som legat med alla. Den var väldigt märklig, men på sina ställen komisk och andra ställen rätt finstämt. Det var en blandning mellan dans, teater och sång. Mest teater. Och det på ett språk som ingen förstod, inspirerad av finska. Det är verkligen svårt att förklara. Den bästa scenen, enligt mig, var när de dansade med en låda i vilken det låg en död brevduva...

image768

Som vanligt med kulturen så är man lite splittrad när man går därifrån. Det var väl så där. Jag är glad att jag har sett den, men jag är också glad att jag fick fribiljett :) Jag hade nog väntat mig mer dans än det var. Nu var de nog lite mer ute efter att chockera och de var nog mest utbildade inom sång eller teater.

Nu ska jag smälta det här och jobba en stund!

Trevlig kväll!
/Pia

Kommentarer
Postat av: Erika

Treeevligt med lite kultur. jag måste verkligen ge mig iväg på teater snart. Vi får ta och höras snart igen. Kram.

2008-04-07 @ 23:05:07
Postat av: Erika (igen)

ja, tärningsspelaren heter den. Jag har läst den och vi har den i bokhyllan. Jag kan rekommendera den.

2008-04-08 @ 11:32:29
Postat av: Lisa

Vad kul med lite inspiration till filmer! Lite udda filmer kan ju vara kul ibland! det börjar vara länge sedan jag såg nån film! ska genast kolla upp dessa två! Ha det bra!

Postat av: Frida

Wristcutters... Creepy man!
Hittade den finfina presenten i skon (skäms att jag inte tackat ännu...), men tyvärr så är ju alla bilderna förutom 2 i fel format. Min datorkan inte öppna RAR-filer, eller vad det då heter. Stor surläpp för det =( Men tanken var god, och jag hoppas kunna lösa det på något sätt.
Kramar!

2008-04-08 @ 14:43:21

Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback