It's my birthday :)

Hej!

Idag fyller jag år! Grattis till mig! :D

Började med skönsång från Mattias och pepparkakor och varm choklad på sängen i morse.


Sen fortsatte det så klart med jobb eftersom det trots allt är måndag. Men jag blev iaf bjuden på köttfärspaj till lunch av Mattias. Och sen packade jag med lite jobb och gick hem strax efter tre och jobbade hemifrån en skön fåtölj ett tag ist. Funkade minst lika bra!

Sen blev det att småstäda lite (typ dammtorka, torka bänkar o lite sånt), duka och plocka fram fika. Mamma, pappa och mormor kom hit och firade mig. Av mormor fick jag en slant, ett hembakt bröd och egenplockade hallon. Av mamma, pappa, karin, tommy, matte och farmor fick jag ett nytt objektiv till kameran. Åh, så kul! Det var ju det enda jag verkligen, verkligen önskade mig! Eller... alla andra saker jag fått är superfina, men det här önskade jag mig verkligen. Förstår ni hur jag menar? :)
(För er som undrar så är det ett fast objektiv Nikon Nikkor AF 50/1.8D.)

Bjöd på pepparkakor, lakritsknäck och specialtårtan vi kämpat med:

Vit chokladmoussetårta med mynta och saffran

         
(Bilderna är tagna med nya objektivet)

1 tårta Ingredienser

300 g

mandelmassa

1 st

ägg

2 st

äggvitor

2 msk

kakao

Fyllning

3 dl

vispgrädde

200 g

choklad, vit

2 st

äggulor

2 msk

mynta, färsk, hackad

0,5 st

saffran

Garnering

färsk mynta, 5 passionsfrukter

Tillagning

En läcker påsktårta som kan ligga färdig i frysen.

1. Sätt ugnen på 175°. Riv mandelmassan och rör ner ägg, äggvita och kakao.
2. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter.
3. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 20 minuter.
Låt kakan kallna.
4. Fyllning: Vispa grädden men inte alltför hårt. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter. Vispa ner äggulorna en i taget i chokladen. Tillsätt lite av den vispade grädden och rör ut till en jämn smet. Rör ner eventuellt mynta och saffran. Vänd sist ner chokladsmeten i resten av grädden.
5. Bred ut smeten över kakan i formen. Täck med plastfilm och frys minst 3 timmar. Låt tårtan stå framme minst ca 30 minuter före serveringen. Garnera med mynta och halverade passionsfrukter.



Här är några fler bilder tagna med nya objektivet (måste öva lite mer + kanske fota i lite bättre belysning):


På det hela taget en riktigt bra födelsedag!
Tack för alla gratulationer!

Just ja!

Födelsedagssånger:
Mest trötta - Mattias kl 7
Mest oplanerade - Maya på Arlanda
Tystast - Mamma viskandes från jobbet
Gulligast - Sandra, Anja och Astrid
Mest engagerade - Sofie som klämde i som bara den!

Alltid lika roligt då folk sjunger för en!
Hoppas jag inte glömde nån sång?

kram på er alla!
Pia, 28 år


Kommentarer
Postat av: Lisa

Gratulerar på födelsedagen, bättre sent än aldrig!

Postat av: Johanna

Hipp hipp HURRA på födelsedagen!!! Det verkar ha varit en kanondag, härligt!



Nu blir det att boka studion snart hoppas jag så du kan testa det nya objektivet :)!

2009-12-07 @ 23:18:28
URL: http://johannaagnes.blogg.se/
Postat av: Frida

Låter som en ganska härlig födelsedag ändå =)

28 högaktningsfulla år...

Kramar!

2009-12-08 @ 02:22:01
Postat av: Maya

det ser ut som att det saknas någon på bilderna. en liten maya till exempel. men hon kunde tyvärr inte närvara. hoppas det gick bra ändå ;)

2009-12-08 @ 22:29:39
URL: http://mayan.blogg.se/
Postat av: Vickan

Stort GRATTIS på födelsedagen!! massa kramar från Vickan & Nicke.

2009-12-08 @ 22:40:18

Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback