Kayserí dag ett

Hej!

Nu ligger jag på mitt hotellrum på Asberlin i Turkiet. Ikväll får jag sova själv här inne, men imorgon kommer det att flytta in en till tjej. En av killarna som mött upp oss här trodde att hon kanske kommer från Bulgarien. Jag får se imorgon!


Dagen som gått har varit helt ok. Den mesta tiden har spenderats på flyget och på flygplatser. Började med att min supersnälla familj skjutsade ut mig till Arlanda. Där fick jag stå i världens längsta kö trots att jag gjort en online check-in. Väl genom baggageinlämning osv så fick vi gå direkt till gaten.


Efter ett tag var alla på planet och vi flög iväg från sthlm ca en timme försenade. Själva flygningen tog ca tre timmar till Istanbul. Sätena i Turkish Airlines flygplan är turkosa! Lite snyggt då! :D

Vi fick supergod mat på planet och det var väldigt bra service.


När vi kom fram till Istanbul ville vi verkligen få komma ut en sväng och andas lite friskluft. Det var väldigt varmt på planet och kvav luft så det var skönt att komma ut en stund. Vi hade ca tre timmar att spendera på Istanbuls flygplats innan resan gick vidare till Kayserí. Efter luftningen när vi skulle gå tillbaka in på flygplatsen så hittade vi en rulltrapp med reklam om en supermarket. Eftersom vi hade lite tid att spendera så åkte vi ner där.


Vi blev genast uppmötta av två st vakter som tilltalade oss på turkiska. Sen ville de se våra pass och veta vart vi var på väg. Det kändes överlag som att vi blev väldigt bevakade på flygplatsen. Undrar om de är misstänksamma eller hjälpsamma? Lite både och tror jag.


Efter vårt lilla äventyr fick vi även gå igenom ännu en säkerhetskontroll. Jag har pipit i alla hela dagen. Antigen skorna eller jeansknappen som ger utslag men jag har alltid fått gå igenom efter att de kontrollerat mig lite extra.

Efter det så gick vi på ett café där vi åt en macka, drack kaffe/te och spelade lite kort. Rätt trevligt tidsfördriv medans vi väntade på nästa plan.


Flög lite till och landade sedan i Kayserí där vi följde strömmen in och hamnade i en vänthall där våra och en till mans väskor aldrig dök upp. Vi väntade och väntade och till slut dök det upp en kostymnisse med två st poliser och ropade upp våra namn. Tydligen så skulle vi gå till en egen hall för internationella passagerare. Även här uppassade/påpassade/bevakade. Men alla är trevliga.


Våra väskor låg prydligt på rad och Mustafa kom springandes för att välkomna oss. Vi klämde in oss i en liten bil och åkte till hotellet. Fick ett väldigt varmt välkomnande av alla här. Vi lastade in väskorna på varsitt rum och följde sedan med två turkar upp till baren på taket och satt och pratade med dom. Väldigt trevligt. Men klockan hann bli mycket och nu ligger jag här halvtre på natten och har ännu inte somnat!


Ska avsluta det här och sedan läsa en kort stund innan jag ska sova och sen stiga upp och äta frukost halvnio. Internet funkar inte, jag måste skaffa en kod men jag ska göra det imorgon så kan jag ladda upp det här inlägget då.


Dagens chock:

Flygplanstoaletterna i Turkiet är bara ett hål i marken! Som ett inkaklat handfat på golvet. Ojoj, vad jag höll mig när vi kom till Kayserí. I Istanbul hade de både vanliga toaletter och hål. Självklart gick jag först in på uddavarianten. Stod där inne och begrundade livet en stund och tänkte att det här går ju bara inte!!! Sen smög jag ut och tittade in bakom en annan dörr där det lyckligtvis fanns toalett. Men sen i Kayserí fanns det bara en sort. Den värre. Tur att toaletten på hotellet är på riktigt! :D


Nu ska jag sova!
Natti natti!

Pia

Utsikt från min plats på planet då solen höll på att gå ner:


Kommentarer
Postat av: Maya

Vilken SNYGG flygplansbild! :D

Postat av: Johanna

Haha, ja jag har hört talas om deras HEMSKA toaletter (om man nu kan kalla dom så).



Ser fram emot flerinlägg från Turkland!

2009-03-01 @ 10:59:11
URL: http://johannaagnes.blogg.se/
Postat av: Erika

Mera bilder! Mera bilder! Kram!

2009-03-01 @ 11:10:09

Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback