It's alive!

Hej,

Ja, jag lever. Men jag har verkligen gått in för att ta det lugnt. Första dagarna jag var hemma efter operationen så hade vi inget internet heller. Och det är så jobbigt att blogga från mobilen.

Måndag:
6.30
Åt en macka och en kopp te. Sista chansen.

8.30
Åkte till Umeå. Matte körde mig. Vi besökte mediamarkt och strömpilens galleria. Jag önskade mig världens mysigaste stickade byxor och en söt top med volangärm.

13.00
Dags för operation. Jag är riktigt stolt över mig själv som var vaken hela tiden. Gick faktiskt riktigt bra. Jag kunde känna vad läkaren gjorde och att han rörde i mig, men det gjorde inte ont. Han stannade upp och förklarade saker för mig under tiden att jag opererades. Ganska schysst! De öppnade upp benet på samma ställe som gamla ärret. Gick in där och då hittade han jättemycket ärrvävnad - ovanligt mycket. Men alla läker vi ju olika. Lät som att han aldrig sett så mycket ärr ungefär... så det skrapades bort. Sen så var det även vassa benkanter och lite "fnasigt" runt hålet som de borrade vid förra operationen. Lösningen på det? Jo, en mejsel och en hammare som han använde till att knacka bort det vassa. Det var nog ungefär lika lätt som att hacka i sten. Hela jag skakade då det hamrades bort. De provade även att skruva lite i gamla skruven som var, åtminsonte delvis, kvar där inne. Men beslutade sig för att lämna den då den inte stack ut och de trodde att det skulle bli mer besvär att ta bort den än att lämna kvar den. Om sex veckor ska jag prata med läkaren igen. Då får vi se hur knät känns. Ska börja om att träna om en dryg vecka och försöka komma tillbaka till vanligt liv så snart som möjligt.

15.30
Vi åkte till en pizzeria på Carlshem och avbröt fastan. Halvvägs in i pizzan blev jag så trött att jag inte kunde äta mer. Då åkte vi hem och jag halvsov hela vägen.

Tisdag:
Min födelsedag! Oj, vad det inte kändes så. Blev ju inget större firande. Men Matte kom in med tårta på sängen på morgonen. Flyttade ut till soffan och låg där hela dan. Fick grejerna jag önskade mig från H&M (som extragrej eftersom Matte eg köpt ett kameraobjektiv som jag inte kunde låta bli att tigga till mig i förtid). Såg Sagan om ringen-filmerna (under flera dagar... mån-tis-ons?).

Pratade lite i telefon med folk som ringde och uppvaktade. Men mest blev det operationsprat.

Onsdag:
Fick paket med posten från min syster. En jättefin turkos pumatröja, en söt tomteflicka som hon gjort själv och även ett sött armband med en berlock "big sister" som hon också gjort. Tack!

Sen skulle jag duscha... och vilket missöde! Hade ett förband som skulle sitta kvar tills jag ska ta stygnen och därför inte fick bli blött. Tog en ica-påse ock knöt runt knät och tejpade med sporttejp runt kanterna. Tog väl ungefär fem min innan jag insåg att det inte riktigt lyckats. I stället för att hålla förbandet torrt så hade jag lagt det i blöt i en vattenfylld påse. Klev ur duschen, tog bort påsen, hittade ett genomblött förband som rann av uppblottnat, torkat blod... äckligt! Torkade av, provade att tejpa en ny påse på ett annat sätt med mycket mer tejp... men samma resultat. Suck! La upp benet på tvättmaskinen, utanför duschen, och duschade klart.

Sen blev det att åka till vårdcentralen för att få ett nytt förband. Snälla farbror Tommy skjutsade mig. Tur man kan få hjälp även då ens karl är på jobbet, föräldrarna på utlandet och syster i sthlm :)

Nu har jag väldigt fint och rent förband på knät. Snyggt!

Torsdag:
Såg första två Twilight-filmerna. Internet var tillbaka så jag googlade julklappar och frisyrer.

Fredag:
Idag. Jag har städat i lägenheten. Flera korta omgångar. Gick bra det. Sen så fick jag besök av Jessica kl 18. Jättetrevligt! Hon hade med sig en saffrans-butterbulle-kaka. Hur bra är inte det? Det var superdupergott! Rekommenderar ALLA att köpa hem en sån medans det finns i butikerna.

Fick även en fin blombukett och en mojito-drinkblandning som blandad födelsedag-/krya-på-mig-present.

Hon var här i 2 1/2 timme ungefär. Mycket trevligt.

Just ja: värt att nämna kanske också är att jag mer eller mindre haft sönder en spegel idag... nu undrar jag räknas det om man inte är inne i rummet då det händer? Råkade dra spegeldörren i toaskåpet lite ur spår idag och sen senare så hörde vi världens kras därinifrån... får jag sju års olycka då eller klarar jag mig eftersom spegeln mer eller mindre själv kom på att trilla ner (trots att jag ignorerade urspårningen)?

Vi får väl se.

Typiskt att Matte jobbar värsta jobbskiftet just den här veckan. Eftermiddag. Mitt absolut ofavoritskift! Åker hemifrån kl ett, kommer hem halvelva på kvällen. Och så jobbar han hela hela helgen. Då tycker jag att det vore mycket bättre att åka ner på stan en stund och börja julklappshandeln.

På tal om Mattes jobb så har han fått förlängt till sista februari. Grattis till honom!


Så nu har ni fått en update om operationen. För er som undrat, men inte frågat ;)
Det är iaf över förväntan... jag kan ju GÅ! Lite zombieaktigt, men trots allt utan kryckor!


Trevlig helg på er!
Pia

Kommentarer
Postat av: Linn

Vaken under operation?? Bra gjort, eller vad man säger, men det lät väldigt otäckt!

Postat av: Maya

Tycker du är stark som klarar av dina operationer så bra trots din blodskräck som numera nästan verkar vara som bortblåst. :) You go sister!



Glädjer mig att du blev glad över presenterna :)

2010-12-15 @ 17:46:52
URL: http://mayan.blogg.se/

Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback