Dhalsoppa

På efterfrågan kommer här recept på linssoppan. Receptet är taget från Stora vegetariska kokboken. Jag var helt säker på att jag skrivit in det receptet här förut eftersom det är en av mina favoritsoppor, men då jag letade på bloggen efter receptet kunde jag inte se det. Och - det måste ju vara lätt att hitta! Så här kommer det (igen?):

Dhalsoppa - 4 portioner (men jag skulle snarare säga 6)
Dahl är namnet på en läcker indisk linsrätt. Denna soppa är en variation på temat - med röda linser och curry.

Ingredienser:
25 g smör
2 vitlöksklyftor, krossade (jag brukar hacka eller pressa... går också bra)
1 gul lök, hackad
1/2 tsk gurkmeja
1 tsk garam masala
1/4 tsk chilipulver
1 tsk mald spiskummin
1 kg konserverade, krossade tomater, avrunna (funkar även utan avrinning)
175 g röda linser
2 tsk citronsaft (kan ökas på efter eget tycke och smak)
6 dl grönsaksbuljong
3 dl kokosmjölk
salt och peppar
hackad koriander och citronskivor, till garnering (jag älskar färsk korianer men vet många som inte gillar det.. kan vara bra att vara säker på sin sak innan man stoppar i för mkt av den varan)

1. Smält smöret i en stor kastrull. Fräs vitlök och lök i 2-3 min under omrörning. Tillsätt kryddorna och fräs ytterligare 30 sek.

2. Rör ner tomater, röda linser, citronsaft, buljong och kokosmjölk. Koka upp.

3. Sänk värmen, låt soppan sjuda 25-30 min tills linserna är mjuka och färdigkokta.

4. Smaka av soppan med salt o peppar. Garnera. Servera.


Enkelt och supergott!



Smaklig måltid!

/Pia

ps. bjuder på morotsbrödsreceptet senare... nu ska jag nämligen äta en liten morotsbulle! :D

Kommentarer

Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback