Sopp- och bröddag igen :)

Hej!

Här bakas det och står i för fulla muggar. Vad har hänt?

Idag testade vi ett sopprecept som jag hittat på Coops hemsida. De har riktigt många recept där faktiskt. Flera soppor som ser goda ut. Jag gillar att göra soppa, men idag blev det Matte som fick laga den. Detta pga att det är lite tajt om tid för mig mellan jobbet som verksamhetsledare och undervisning på Dansväxthuset. Och man måste ju faktiskt hinna äta middag mellan!



Receptet är för 4 portioner
  • 2 gula lökar
  • 2 potatisar
  • 4 vitlöksklyftor
  • 3 dl röda linser
  • 2 grönsaksbuljongtärningar
  • 1,5 liter vatten
  • 1 citron, saft
  • 1 tsk malen spiskummin
  • 1 krm kajennpeppar
  • salt och peppar

Gör så här

Skala och skär lök och potatis i mindre bitar. Skala och skiva vitlöken tunt. Lägg linser, potatis, lök, vitlök och buljongtärningar i en kastrull. Häll på vattnet och koka 20 minuter under lock på svag värme. Mixa soppan om du vill ha en jämnare konsistens. Smaksätt med pressad citron, spiskummin och kajennpeppar, salt och peppar.
Strö ev över hackad persilja.

Den var rätt kryddstark, men riktigt god! :)


Efter middagen så for jag direkt till DVH för att undervisa och öva på dansen som jag gör åt dom. Nu börjar det likna nåt! Nästa vecka ska den bli helt klar. Spännande!

När jag kom hem var jag så klart hungrig. Då bakade vi scones. Grahamsscones. Smaskens!



Nu är det dags att släpa denna trötta kropp in till sovrummet för lite välbehövlig vila.


Godnattkramar,
Pia

ps.
jag har uppdaterat med bildtext på förra inlägget för er som hade lite svårt att se vad det stod... :)


Kommentarer
Postat av: Maya

Ser verkligen gott ut! Jag har oxå ätit soppa och hembakat bröd idag. Fast till lunch på jobbet. Den soppan var smarrsmarrig! Fast din va säkert bättre ändå (kanske). Vi äter alltid soppa på onsdagar. :)

Postat av: Anonym

Okay here is my Clam Chowder recipe. I love it! Maybe you will too.



Ingredients



* 2 teaspoons canola oil

* 4 slices bacon, chopped

* 1 medium onion, chopped

* 2 stalks celery, chopped

* 2 teaspoons chopped fresh thyme, or 1 teaspoon dried

* 1 medium red potato, diced

* 1 8-ounce bottle clam juice, (see Makeover Tip)

* 1 bay leaf

* 3 cups low-fat milk

* 1/2 cup heavy cream

* 1/3 cup all-purpose flour

* 3/4 teaspoon salt

* 12 ounces fresh clam strips, (see Shopping Tip), chopped, or 3 6-ounce cans chopped baby clams, rinsed

* 2 scallions, thinly sliced



1. Heat oil in a large saucepan over medium heat. Add bacon and cook until crispy, 4 to 6 minutes. Transfer half of the cooked bacon to a paper towel-lined plate with a slotted spoon. Add onion, celery and thyme to the pan; cook, stirring, until beginning to soften, about 2 minutes. Add potato, clam juice and bay leaf. Bring to a simmer, cover and cook until the vegetables are just tender, 8 to 10 minutes.

2. Whisk milk, cream, flour and salt in a medium bowl. Add to the pan and return to a simmer, stirring, over medium-high heat. Cook, stirring, until thickened, about 2 minutes. Add clams and cook, stirring occasionally, until the clams are just cooked through, about 3 minutes more.

3. To serve, discard bay leaf. Ladle into bowls and top each serving with some of the reserved bacon and scallions.

2010-02-11 @ 16:31:44

Lämna en kommentar till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Alla kommentarer är välkomna. Vad tyckte du om mitt inlägg?:

Trackback